Even iets heel anders. Met wat geknutsel een automaton (meervoud automata) maken!
Een uit segmenten opgebouwde walvis (hierboven) of haai (hieronder) leek me leuk om na te bouwen. Ik heb in de afgelopen jaren een flink aantal linkjes naar verschillende uitvoeringen verzameld. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze met de hand worden bediend. Het leek mij aardig om iets te maken dat door motortjes aangedreven wordt en reageert op zijn omgeving. Bijvoorbeeld wanneer er iets of iemand nadert: snel omdraaien en vluchten!
Meer over automata op wikipedia. En wat zegt het AI model van Perplexity er over:
Een automata (meervoud van automaton) is een zelfstandig opererende machine of mechanisme dat automatisch een vooraf bepaalde reeks bewerkingen uitvoert of reageert op vooraf bepaalde instructies. Het is ontworpen om zonder externe tussenkomst te functioneren en kan soms de illusie geven dat het uit eigen wil handelt, zoals bijvoorbeeld mechanische poppen of figuren die menselijke of dierlijke bewegingen nabootsen.
De term komt van het Griekse woord αὐτόματον (automaton), wat “handelt naar eigen wil” betekent. Automata worden vaak geassocieerd met niet-elektronische bewegende machines, zoals mechanische zangvogels of de figuren op een koekoeksklok.
In een meer wiskundige of informatica-context verwijst een automaat ook naar een abstract model dat een reeks toestanden doorloopt op basis van invoer, zoals een deterministische eindige automaat die gebruikt wordt om bepaalde talen te herkennen.

Mijn idee is dus om ook zoiets te maken, maar het dan met een paar (in eerste instantie twee, later eventueel uit te breiden naar drie) motoren autonoom te laten draaien. Het zou er zo uit kunnen zien.

- Een eerste motor (continu draaiend), zorgt middels een in bochten gedraaid ijzerdraad als krukas, voor de basisbeweging in het verticale vlak: op en neer.
- Een tweede motor (servo?) zorgt voor de beweging in het horizontale vlak: wegdraaien naar links en recht, of naar achter. En weer terug naar voren. Het roteert het framepje.
- Een uitbreiding kan dan zijn: een derde motor (servo) zorgt voor een zwenkbeweging naar links of naar rechts: kantelen van het framepje.

De blokjes die samen de vis (vogel, vleermuis, o.i.d.) vormen worden met elkaar verbonden met garen, draad, of touw. De verbinding met de centrale krukas moet stevig, maar ook flexibel zijn: ik denk dat ik daarvoor verenstaal ga gebruiken. Het frame waar alles om en in draait kan misschien het beste uit de 3D-printer komen, maar kan eventueel ook opgebouwd worden met houten latjes. Voor de balans van het geheel is het wellicht handig om motor 1 en motor 3 aan weerszijde van het frame te plaatsen (in bovenstaand model staan ze samen aan de rechterkant).
Onder normale omstandigheden beweegt de automaton zich rustig op en nee en draait zo af en toe naar links, of naar rechts. Door het geheel uit te rusten met een of meerdere afstandssensoren kan de automaton reageren op zijn omgeving. Wordt er iets waargenomen dan kan de automaton snel naar de tegenoverliggende richting draaien en rap ‘vluchten’.

Oké. En nu maar aan de slag! Zelf een ontwerp maken? Of gewoon online een zwem-beest zoeken? Onderstaande haai vond ik wel een mooi model. STL-bestand binnengehaald en door de slicer gehaald: wel met de nodige support. Hopelijk krijg ik die straks wel netjes weggehaald.


De haai heeft zeven segmenten, dus het lijkt me het beste om i.p.v. drie vier verenstalen ‘stangetjes’ te gebruiken te beginnen met de eerste in de kop en dan om en om tot de laatste in de staart. De krukas moet dan ook vier bochtjes, of uitstulpingen krijgen.
Die bochtjes in de as maken valt nog niet mee! Het telkens verdraaien en buigen levert de nodige hersengymnastiek met zich mee. Het filmpje hierboven legt e.e.a. heel goed uit.
In plaats van met 1 en 1/2 inches te werken hou ik 1 en 1/2 cm aan voor de eerste test. Elke periode is dan 1cm – 1/2cm – 1cm – 1/2cm, samen 3cm. Voor de vier bochten heb ik dus een stuk draad van 4 x 3cm nodig.
Een documentaire over een automatamuseum in York.
En hier een Automata magazine.