Het hier niet eerder beschreven proefbaantje ingezet om de in het vorige deel beschreven schakeling voor wissels en de eerder behandelde seinen uit te testen. Het baantje bestaat uit een rondje met slechts één wissel. Het rondje is onderverdeeld in blokken, met voor en na elk blok een detectiedeel, gemarkeerd met D1 t/m D4 (één rail van het spoor is hiervoor her en der onderbroken: een “v”-tje op onderstaand plaatje geeft aan waar). Over detectie later meer.
Voor de besturing heb ik een Arduino UNO ingezet. Wanneer deze met de computer verbonden is kan ie ook door middel van het Pythonprogramma dat geschreven is voor de ‘hoofdtreinbaan’ bestuurd worden. Klikken op ‘W1′ zorgt ervoor dat de wissel in de proefbaan omgezet wordt en dat sein 1’ van rood naar groen (of andersom) gaat. De opdrachten worden door de Arduino via I2C modules (PCF8574) aan de seinen en de wissel doorgegeven.
De eerdere testen met een servo waren telkens bedroevend en ook nu werkte het niet zoals gewenst. Soms werkte het even, maar vaker raakte de motortjes ontregeld en begonnen ze lukraak wat heen en weer te bewegen. Hieronder een beeld van de onderzijde van de proefbaan (hier al enigszins opgeruimd) met de diverse onderdelen benoemd.
Waarschijnlijk werd dit probleem veroorzaakt door een of meerdere aardlussen (ground loops). De baan bestaat uit kleine modules die naast elkaar ingezet worden. Van alle onderdelen moet de aarde met elkaar verbonden worden. Er bestaat daarbij het risico dat er een lus ontstaat die voor verstoring zorgt, bijvoorbeeld wanneer (in onderstaand plaatje) een extra verbinding gemaakt wordt tussen de ‘wissel-module’ en de Arduino terwijl die al met elkaar verbonden zijn.
Na het opnieuw opbouwen van de aardeverbindingen, met in acht neming van hetgeen weergegeven in bovenstaande plaatje, werkten de servomotoren prima! Probleem opgelost.
Nu dat duidelijk is dat de schakeling met de ATtiny85 en de servo’s goed werkt heb ik de module op een stukje gaatjesprint opgebouwd. Links zijn de aansluitingen vanuit de I2C-bus, rechts de aansluitingen voor de servo’s.
Voor de seinen heb ik een ontwerpje gemaakt voor een zogenaamd ‘dwergsein’: een sein dat in het grootbedrijf (de echte spoorwegen dus) laag aan de grond, naast het spoor voorkomt. Hierin passen de 3mm ledjes. Voor puristen geen optie natuurlijk want 3mm op N-spoor is in het echt nl. bijna 50cm (schaal is 1:160) en dat lijkt me wat groot voor zo’n lamp, maar misschien valt het mee.
In deel 10 van deze serie iets meer over de I2C-bus en de gebruikte modules.