N-spoor – deel 3 – Loc-principe test

Nu dat ik weet dat het lukt om de spanning van de rails af te tappen en in een wagonnetje omhoog te voeren is, kan ik weer verder met de elektronica voor de treintjes. Hieronder de componenten in de testsituatie.

De proefopstelling van de loc elektronica.

Bovenin zie je de 12V voeding van mijn labvoeding, straks dus afkomstig van de rails, die zowel naar de motor als de DC/DC converter gaat. In de converter wordt de 12V omgezet naar 5V ten behoeve van de ESP8266. Met de schakelaar wordt de rijrichting omgezet: ‘1’ is vooruit, ‘0’ is achteruit. Met de potmeter is de PWM-snelheid te regelen.
Richting en snelheid moeten straks vanuit de microcontroller geregeld worden, zodat voor de loc besturing uiteindelijke alleen de ESP8266, de DC/DC-converter en H-brug module nodig zijn. Kleine varianten van de laatste twee componenten staan in bestelling. Mogelijk dat er her en der nog een condensator toegevoegd zal moeten worden.

De baan

Het definitieve spoorplan

Nu de layout van de baan ‘vast’ ligt heb ik besloten om de rails ook maar vast te leggen. Met de rail los op de plaat mdf maakt het treintje eigenlijk weinig geluid/herrie. Een gedeelte vastgelijmd met Evocol laat blijken dat, na droging, de locs een flinke hoeveelheid herrie produceren! Er is op internet veel te vinden over geluidsisolatie. Ik kies voor dubbelzijdig plakkende bevestigingstape van de GAMMA: 19mm breed en 5m lang voor €2,99. De geluidsisolatie is niet optimaal, maar beter dan met de lijm. Ik ben er wel tevreden mee. En … nu ligt alles vast! De tape plakt uitstekend. Zo goed dat je goed moet uitkijken hoe of de rails op de tape terechtkomt. Het ligt al snel vaster dan je zou willen. De plaat van 1220mm lengte is net lang genoeg! 😊

De tape bij de wissels moet wel weggesneden worden.
Om het palletje van de wissel een testje met verenstaaldraad.

Nu kan ik me richten op allerlei onderdelen van de baan:

  • servo schakeling voor het aansturen van de wissels,
  • de elektronica voor de bezetmelders,
  • diodeschakeling voor de ongedetecteerde delen van de rails,
  • de aansturing van de seinen,
  • enz.

In het volgende deel meer daarover.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.