N-spoor treintjes – Deel 2

Zelfbouw sleepcontacten op een wagonnetje

Omdat ik nog geen slooplocje heb, heb ik besloten eerst maar te proberen een wagonnetje de spanning van de rails af te tappen met contactslepers (zie deel1). Slechts twee van de negen wagonnetjes die ik heb, hebben metalen wieltjes. Dus de keuze was snel gemaakt: de kleinste van de twee werd uitverkoren om als slachtoffer te fungeren. Rondneuzend op het internet zag ik dat die contactslepers, of stroomafnemers zelf gemaakt kunnen worden van fosforbronsdraad. En ik zag dat sommige gitaarsnaren van fosforbrons gemaakt zijn. Snel naar de muziekwinkel en een paar snaren gekocht (3 stuks: nog twee snaren van verenstaal) voor €5. Snaren zijn star, maar veerkrachtig dus handig voor dit soort toepassingen.

Fosforbronzen gitaarsnaar: 1 meter.

Twee stukjes van ca.4 cm afgeknipt, in een flauwe v-vorm gebogen en gesoldeerd op een stukje printplaat.

De twee ‘snaren’ op het printplaatje gesoldeerd.
Snoertjes gesoldeerd.
Twee gaatjes geboord om de snoertjes naar boven te leiden.
Draadjes door de gaatjes, printplaatje vastgelijmd.

Het geheel met Evacol vastgelijmd. Dit is een in water oplosbare (boekbinders) lijm. Mocht het dus allemaal niet goed werken, dan kan alles zo weer teruggebouwd worden. Het is ook een testje of deze lijm sterk genoeg is om op dit soort plekken permanent in te zetten.

Met de wieltjes en de contactjes op hun plek.
En het werkt ook nog: 12V over de draadjes!

Het werkt! Maar de druk van de snaren op de wieltjes is te groot: de wieltjes kunnen niet meer draaien. De snaren iets terugbuigen zal dat moeten verbeteren.

In deel 3 gaat het verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.